Vin gör kvinnor smalare
Publicerat: 2010-03-12
|
|
|
|
|
Nya forskningsrön visar att kvinnor som dricker något glas vin om dagen håller vikten bättre.
Vin har i Sverige ofta setts som ett hot mot viktminskning, bland alla andra hot det ska utgöra. Men nu kommer nya, mycket intressanta forskningsrön från USA som tycks peka på motsatsen: att kvinnor går ned i vikt om de tar sig ett glas vin eller två till maten.
Det är forskare vid Brigham and Women's Hospital i Boston USA som upptäckt att kroppen förbränner kalorier från alkohol annorlunda än från mat.
I studien tillfrågades närmare 20 000 medelålders amerikanska kvinnor om sina alkoholvanor och deras vikt sattes under lupp under de kommande 13 åren, vars resultat nu redovisas på sjukhusets hemsida. De som tog sig ett glas till maten, höll vikten bäst. Nykteristerna däremot ökade i vikt.
En av orsakerna till det överraskande resultatet ska vara att levern hos dem som dricker regelbundet utvecklar en metod för att bryta ner alkohol, där energin omvandlas till värme i stället för fett. Så om du får i dig kalorier från vin kommer detta att förbrännas. Men om du får det från exempelvis en bulle, omvandlas kalorierna till fett, enligt studien.
JFC















